El tren de Lleida a la Pobla de Segur


Feia molt de temps que tenia pendent un viatge en aquesta línia de ferrocarril. Una línia que va estar a punt de ser tancada fins que, l'any 2005, va ser traspassada a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya. No és estrany, doncs, que així que hem varen proposar d'anar a conèixer-la, no m'ho vaig haver de pensar dos cops. El viatge va ser gentilesa de FGC i Ara Lleida, i ens acompanyaren en el nostre viatge el cap de línia de Ferrocarrils de la Generalitat i el director del Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida.

A partir del moment en que FGC es va fer càrrec de la línia, s'hi ha anat fent tot un seguit d'inversions per anar millorant el servei i oferir la qualitat que els passatgers mereixen. La línia es trobava en una fase de decadència absoluta per la manca d'aquestes inversions per part dels operadors estatals. Tan bon punt va passar a mans de FGC es va renovar tota la via entre Balaguer i la Pobla de Segur. Aquest estiu, s'hi han incorporat nous trens suïssos d'última generació, propis de FGC, que han substituït les antigues unitats de RENFE.


Els nous trens son amples i còmodes, amb un disseny molt diàfan i unes grans finestres panoràmiques que ens permeten gaudir del paisatge. Estan adaptats per a persones amb mobilitat reduïda i disposen d'espai per col·locar cotxets i bicicletes. Una de les coses que em va sorprendre, van ser les parades discrecionals: parades que cal demanar amb antelació, ja sigui des del tren, per baixar, com des de l'estació, per pujar. Un semàfor a l'estació indica al maquinista que ha de recollir passatgers.

La línia transcorre entre Lleida i Balaguer per la dreta del Segre en un itinerari planer. És a partir de Balaguer, quan s'endinsa en les formacions muntanyoses fins a entrar a la conca de la Noguera Pallaresa que ja no deixarà fins al final de línia a la Pobla de Segur. Durant el recorregut, el tren circula entre serralades, i pantans, fet que fa el viatge molt atractiu. En el seu camí, el tren passa per quatre embassaments: Sant Llorenç de Montgai, Camarasa, Terradets i Sant Antoni. En arribar a la Pobla de Segur haurem deixat enrere 41 túnels i 31 ponts amb l'estranya particularitat de que un dels viaductes es troba a l'interior d'un túnel.


El motiu del viatge, a banda de conèixer les noves unitats i serveis que FGC ha incorporat a la línia, també va servir per a commemorar que feia 65 anys quan, un 13 de novembre de 1951, el tren va arribar per primer cop a la Pobla de Segur. La mateixa línia va arribar l'any 1924 a Balaguer, 1949  a Cellers i 1950 a Tremp.

En la nostra estada a la Pobla de Segur, varem tenir oportunitat de conèixer el conjunt modernista de Casa Mauri i Molí de l'Oli; l'Espai Raier, a tocar de l'estació; la fàbrica de cervesa artesana Ctretze Pirineus i la llibreria Chalamanch.

És una bona notícia veure que una línia decadent, a punt de ser tancada, té ara bones expectatives de futur. Confio que dia a dia es pugui ampliar el servei i us animo a fer una escapada fins al Pallars Jussà amb aquest tren. En època de neu, s'oferiran bitllets combinats tren-bus fins a les estacions d'esquí.  A l'estiu, en la mateixa línia, s'ofereix el servei turístic del Tren dels Llacs; un servei que es realitza amb unitats històriques.

Cap comentari